SCENARIUSZ LEKCJI Klasa II
Temat lekcji: Wędrujemy z Małym Księciem.
Cele lekcji: a) ogólny – poznanie celów i wartości wędrówki Małego Księcia w oparciu o utwór „Mały Książę” Antoine de Saint-Exupery. b) operacyjne – formułowanie zasad kodeksu - kształcenie umiejętności pracy z tekstem literackim - kształcenie umiejętności definiowania i precyzowania pojęć - kształcenie umiejętności samodzielnego myślenia - kształcenie umiejętności budowania dłuższych ustnych wypowiedzi - dbałość o poprawną pisownię -uświadomienie uczniom celów i wartości podróżowania
Metody pracy:
- podająca, heurystyczna, „burza mózgów”, poszukująca, zajęć praktycznych, oglądowa
Formy pracy:
- indywidualna, grupowa
Pomoce dydaktyczne:
- lektura , plansze, rekwizyty, słownik języka polskiego
Tok lekcji:
1. Wprowadzenie do tematu. Z czym kojarzy się uczniom wędrówka? – „burza mózgów” (podróż, przemieszczanie się, zwiedzanie, znajomości, zdobywanie doświadczeń, dorastanie, życie) 2. Podanie i zapisanie tematu lekcji. 3. Zdefiniowanie pojęcia „wędrówka”. 4. Przygotowanie przez uczniów kolejnych etapów wędrówki Małego Księcia – praca w grupach. 5. Mapa wędrówki Małego Księcia – prezentacja efektów pracy przez lidera grupy. 6. Zebranie i usystematyzowanie zgromadzonych wniosków i spostrzeżeń dotyczących celów wędrówki Małego Księcia – zapisanie notatki. 7. Wyszukiwanie w tekście sentencji, maksym życiowych będących potwierdzeniem celów i wartości wędrowania jako gromadzenia życiowych doświadczeń, poznawania siebie, dorastania. 8. Wspólne zredagowanie „Kodeksu Małego Księcia”. 9. Podsumowanie lekcji. 10. Zadanie pracy domowej. Którą z zasad „Kodeksu Małego Księcia” chciałbyś się w życiu kierować? Uzasadnij swoją wypowiedź.
Opracowała: Marzena Jędrzejeska Samorządowe Gimnazjum w Bolszewie |